Saturday, December 31, 2016

Momento 2016

Assalamualaikum wbt. 


Apa khabar semua.. Apa khabar Malaysia.. 

Alhamdulillah, hari ni hari terakhir tahun 2016.. 

Sebelum masuk kepada azam tahun baru dan sebagainya, izinkan ku untuk mencoret kisah-kisah sepanjang tahun 2016. Subhanallah masa sangat cepat dan pantas berlalu.. 

Tahun 2016 dimulakan dengan pengembaraan solo ke Turki dari Korea. Masa tu memang keringkan hati nak sangat gi Turki, rindu lepas baca dan tengok filem berkaitan sejarah Turki. Ingat lagi masa tu beli tiket Etihad guna Gmarket online je beli masa tengah final exam final paper. Lol




Beli tiket Etihad Airlines tapi rezeki di upgrade kan naik Turkish Airlines sebab Etihad delay. Alhamdulillah. Terima kasih adik-adik yang sudi hantar kakak mereka ke airport, sempat berusrah sekejap di airport.. hihi 

Lepas balik dari Turki awal bulan 2, preparation untuk grad dan menyambut kedatangan orang tersayang dari kampung ke Korea. Masa tu tak plan nak gi Jeju, alhamdulillah ada duit lebih sikit berjaya sponsor perjalanan mereka ke Jeju.. 

25.2.2016, Tarikh keramat majlis graduasi ku.. macam tak percaya sekejap sangat-sangat 5 tahun berada di sana. 

Maka, episod sebenar bermulalah bulan 3 2016, balik dari Korea untuk khidmat di negara sendiri. Pertama sekali, lepas 5 tahun aku berada di negara orang, balik di negeri sendiri terasa kekok sangat. Ingat lagi, aku sangat-sangat berang dan tak puas hati dengan sistem customer service sini, mungkin dah terbiasa kena layan first class di Korea.. Kes di Pej Pos, memang menguji kesabaran. Dan banyak lagi yang berlaku.. Mak selalu nasihat aku, banyakkan bersabar hehe 
Agak kekok dan adjusting process awal-awal 2 3 bulan pertama aku balik tu, mungkin sebab aku balik menganggur, jadi masa kat rumah memang aku banyak keluar uruskan itu ini. 

Niat dan impian aku masa tu lepas grad, ialah aku nak sambung belajar, sambung Master dalam kos yang aku fikir aku minat. Bulan 4 macam tu, aku hari-hari pergi cyber cafe (cc) apply mana-mana Uni dan scholarship untuk pengajian aku, dan hampir kesemua permohonan aku berjaya, sampaikan naik pening kepala nak fikir yang mana 1 yang paling terbaik. Masa tu lepas raya, kena decide cepat-cepat sebab 1 uni tu kemasukan bulan 9, dan 1 lagi kemasukan bulan 10. 

Dalam masa sama, aku apply juga mana-mana job yang sesuai dengan kelayakan ku, alang-alang fikirku masa tu. Sampailah aku ditakdirkan dapat kerja di satu company Korea ni. 

Alhamdulillah, dalam banyak-banyak perkara yang terjadi masa tu, aku ada 1 tulang belakang yang sangat kuat, keluarga. That is the most precious gift ever alhamdulillah. 

Banyak yang aku fikir sebelum terima tawaran, dan banyak yang berlaku di sekeliling yang membuatkan aku terima tawaran kerja ini. Aku tinggalkan sekejap impian dan cita-cita untuk Master ku, dan alhamdulillah sepanjang hampir 4 bulan kerja, aku bersyukur pilihan yang aku telah buat bukanlah 1 pilihan yang salah.. 

Bermula Ogos 2016, aku bukan lagi seorang penganggur tapi sudah ada kerja tetap sendiri, sudah makan gaji, dan komitmen semakin tinggi. 

Banyak dan masih belajar mengenai skop kerja, dalam masa sama aku ada banyak komitmen lain di luar. 

2016 banyak memberi aku satu pengajaran dan pengalaman, dari seorang pelajar kepada seorang yang bekerjaya, kadang-kadang fikiran aku nak jadi pelajar balik, kadang-kadang lah.. huhu

Perkara yang paling buat aku gembira ialah dapat gembirakan kedua ibu bapa ku, dengan bagi mereka hadiah iaitu kejayaan aku habiskan pengajian di Korea, kedua ialah dapat bagi mereka duit hasil gaji aku. Yang ketiga ialah, mereka mengharapkan supaya aku juga gembira bila mereka tiada nanti, yang ketiga aku belum mampu bagi dan aku serahkan semua kepada Allah :) 




1. TQ adik2 junior sudi meriahkan majlis konvo akak <3- Suwon
2. Di Cappadocia with my unni
3. New Year 2016 di Seoul
4. Majlis Konvo di Seoul Campus
5. Jeju Island :)
6. Inha Graduates
7. Aya Sophia Istannbul
8. Bursa Istanbul
9. Incheon Airport with dear Zinnah <3 


Oh, sebelum terlupa, untuk tahun baru 2017, aku mengharapkan semoga setiap hari yang aku jalani dan setiap kerja yang aku buat diberkati dan diredhai. 

Aku takde spesific azam, seperti mahu kurus berapa kg, mahu kumpul duit berapa ribu dan sebagainya, cukup sahaja hidup aku ini dimanfaatkan di jalan yang betul dan mampu jadi manfaat kepada orang lain juga, at least siapa yang baca blog ni ke :)

Bercakap pasal umur, tahun 2017 ialah umur ku yang ke..jeng jeng jeng.. 

Indeed aku suka umur ni, umur yang sesuai dan sangat matang untuk seorang perempuan. 

Tapi aku selalu bergurau dengan mak bagitahu dia aku kena tolak umur 5 tahun sebab 5 tahun tu kira aku tak de kat sini.. 

So, if tahun 2016, umurku ialah 19.. 2017, 20 tahun dah.. cewah (umur rahsia antara aku dan mak)


Moga bermanfaat. 

31 Disember 2016

No comments:

Post a Comment