Friday, June 1, 2018

DUA PULUH LIMA

Assalamualaikum.

Lepas hampir setahun, akhirnya aku masih hidup di dunia blog.

Rindunya nak blog selalu-selalu macam dulu-dulu.

Cepatnya masa berlalu, dan banyak juga pengalaman yang dikutip sepanjang setahun ini.
Tapi ni bukan poin post ini.

Dua puluh lima. 25.
25 tahun.

Dua lima tahun cepatnya anda berlalu. Ketika pos ini ditulis, #masih 25 haha agak emo untuk habiskan zaman dan baki-baki umur ini.

Umur kegemaran!





Sepuluh tahun lepas, tepat 15 tahun di surau sekolah sambil buat kerja sekolah bahasa Arab melepak dengan kawan-kawan cerita pasal masa hadapan la.

Kisah ini agak cliche tapi macam nak kongsi jugak hehe Saya agak super privasi tapi ada masa bila saya nak kongsikan saya akan kongsi :)

10 tahun dulu, saya bercita-cita untuk settle down semuanya pada umur 25 tahun.

Saya sangat suka dengan angka 25, dan saya fikir umur 25 ialah umur yang paling sesuai, matang, ideal untuk menamatkan zaman bujang.

Tahun demi tahun, masa terus berlalu tak sedar langsung dah nak habis umur 25 ni yang dirasakan sangat ideal dan matang untuk tamatkan zaman solo.

Oh, rupanya bukan sampai di situ.

Dulu sebelum umur 25, saya rasakan hari lahir ialah hari untuk orang ucapkan kepada saya tahniah sebab dah bertambah usia dan sebagainya.

Makin lama hidup,, saya rasakan hari lahir ialah hari untuk saya ucapkan tanda terima kasih kepada orang yang lahirkan saya. Mengandung, melahirkan, membesarkan. melayan kerenah dan sebagainya kalau bukan orang yang bernama ibu siapalah saya di dunia ini.

Jadi, pos ini agak emo sikit ya.

Sepanjang 25 tahun saya jadi anak mak, ada ke poin-poin yang buat mak gembira dengan saya?

Bila difikirkan balik, macam terlalu banyak benda yang saya selalu rebel dengan mak.

Orang mungkin fikir saya jenis macam ni macam tu, tapi hakikatnya saya jenis keras kepala dan degil, tak dengar cakap orang.

Dulu, masa di sekolah menengah, mak ayah saya nak saya masuk SBP/MARA dan seangkatan dengannya, tapi saya degil saya taknak masuk sekolah asrama. Saya rebel dan buktikan sekolah biasa pun boleh dapat keputusan cemerlang.

Dulu, masa saya dapat tawaran sekolah perempuan terkenal saya tolak macam tu, tanpa fikir mak ayah. Saya rebel.

Dulu, mak ayah saya nak saya jadi doktor, tapi saya cakap tak minat Bio la dan sebagainya. Saya rebel.

Dulu, masa mak ayah saya suruh saya jadi engineer, saya cakap engineering susah, tak minat dan sebagainya. Saya rebel.

Dulu, mak ayah suruh saya kerja dekat dengan rumah sebagai engineer saya tak nak. Saya rebel. 

Mak bising saya #masih solo dan tak kahwin, dia suruh bagi dia menantu. Saya cakap tak sedia lagi. Saya rebel.

Macam-macam jenis orang dia cuba match-making kan, saya cakap taknak balik rumah lagi. Saya rebel. 

Dan sampai sekarang saya #masih rebel T__T

Dan banyak lagi benda-benda kecil yang sebenarnya saya rebel, dan mereka tak pernah marah atau paksa saya pun.

Walhal apa yang mereka mahukan ialah kegembiraan saya.

Cukuplah 25 yang penuh dengan rebel.

Tiada ibu bapa yang nakkan anak dia tak gembira. Kan?


Mak, selama 25 tahun orang tak ikut cakap mak, mohon diampunkan segala salah silap. Terima kasih lahirkan, besarkan orang dari baby sampai dah besar comel sebegini.

Kegembiraan mak ialah kegembiraan orang.

엄마가 지금 원하시는 대로 따라할꺼에요.
25년 동안 못 하는 내가 정말 미안해요 우리 엄마.



25 







No comments:

Post a Comment