Sunday, February 7, 2016

Jejak al Fateh: Topkapi Palace & Dolmabache Palace




Assalamualaikum wbt.

Bismillahirrahmanirrahim.

Hari ni, aku nak kongsi mengenai dua tempat bersejarah ini.

Topkapi Palace, ialah salah satu "istana" kediaman Sultan Muhammad al Fatih dan para kerabatnya. 

Mula-mula masuk ke sini, terasa sangat penat kerana istana ini terletak nun indah di atas bukit dan rupa-rupanya terletak hanya di belakang Hagia Sophia.
Subhanallah.

Ruang kediamaan yang satu tingkat sahaja, kami tidak sempat round semua kerana kesuntukan masa. 
Sekarang, istana ini dijadikan muzium dan diletakkan barangan bersejarah seperti Pedang Rasulullah SAW, Pedang sahabat, antara yang sempat aku ingat (Abu Bakar, Ali, Uthman bin Affan). Sekuriti di dalam istana/muzium ini sangat ketat, tiada video mahupun gambar boleh di ambil di ruang pameran.

Juga terdapat baju pakaian Saidatina Fatimah, puteri Rasulullah SAW. Subhanallah, baju yang sangat sangat simple dan ringkas sahaja. Di Topkapi Palace, aku dapat rasakan kezuhudan Sultan-sultan terdahulu. Kamar bilik, tempat bersidang dan sebagainya yang begitu simple.
Aku terlepas peluang untuk melihat pameran baju Sultan Muhammad Fateh. Unni sempat tengok masa dia datang ke sini sebelum ini. Di Topkapi Palace, di ruangan pameran pedang dan pakaian para sahabat, satu keping gambar pun tidak boleh dirakam, tetapi memori tersebut takkan ku lupakan sampai bila-bila.
























Entrance Gate/Pintu gerbang

Seterusnya, ialah Dolmabahce Palace..

Dari luar pintu gerbang lagi, sungguh gah dan megah. Memang aku baca mengenai sejarah Istana ini sebelum melawat, jadi aku ada sedikit sebanyak info di dalam kepala.

Dolmabahce Palace di duduki oleh 6 Sultan Uthamniyyah terakhir dari tahun 1856, dan Sultan terakhir ialah Sultan Abdulmejid. Selepas hancurnya empayar Turki Uhthmaniyyah, istana besar dan gah ini dihuni oleh Presiden Turki Pertama, Mustafa Kamal Ataturk, selama 4 tahun dari 1927-1938.

Di Istana ini juga, beliau meniggal dunia, dan aku diberi peluang untuk melihat bilik study dan tempat di mana dia meniggal dunia, Harem, Dolmabahce Palace.






Entrance Gate


























EKSKLUSIF, Gambar di dalam Istana.
Hm, aku pun tak tahu macam mane boleh terambil gambar :// cc: kak asmaa travelog.my


































Menghadap Selat Bosphorus

Lagi info mengenai Istana ini, boleh tengok di sini,
Penuh info dan maklumat penting..

http://travelog.my/akhirnya-sampai-juga-ke-dolmabahce-palace-istanbul/



Bagiku untuk membezakan dua Istana ini, anda perlu masukkan dalam list kedua-dua sekali supaya dapat merasai kegemilangan Uthmaniyyah dan juga merasai ambang-ambang kejatuhan Uthmaniyyah.

Semoga bermanfaat.

Jejak al Fateh
Istanbul
3 Februari 2016

No comments:

Post a Comment