Wednesday, March 23, 2016

Sayonara Hanguk- Kisah terakhir




Assalamualaikum wbt.

Bismillahirrahmanirahim.

Ini kisah agak panjang dan menyerabutkan kepala sebenarnya.

Kisahnya ialah aku ini ialah seorang tour guide a.k.a Tua guard (TG) di Korea. Alang-alang belajar di Korea, plus ramai rakyat marhaen bercuti ke Korea, jadi aku pun menjebakkan diri juga dalam kerja-kerja ini.

Sejarahnya aku bermula sebagai TG pada cuti winter tahun Pertama di Korea, 2012. Masih teringat lagi, pasangan suami isteri dari KK, Sabah yang menjadi customer pertama. Hehe

Dari 2012 sampai awal Mac 2016, aku bekerja sebagai TG. Kiranya dah 4 tahun berpengalaman dah ni. Wah expert, kira boleh naik gaji la kan?

Pada mulanya, kerja bawah senior-senior je, bawa customer diorang. Lama kelamaan, semasa aku final year, aku berjinak-jinak buat pakej sendiri, gunakan pengalaman dari tahun 2012 sampai tahun 2014, belajar dengan senior-senior.
Sempat tu masa belajar, plus sempat buka travel company semasa final year.hehe Rinduuu zaman belajar dan zaman berbisnes.. (padahal baru 1 bulan tinggal)

Tanggal 24 Februari,

Pengalaman terburuk dalam sejarah kerja aku.. gituu..

Sebelum aku terkena peristiwa pahit ini, aku nak clearkan sesuatu dulu.

Siapa yang kenal , dan pernah jumpa, siapa yang pernah jadi customers aku tahu dan kenal siapa dan bagaimana peribadiku.

Prinsip aku senang, ikhlas dan jujur dalam perniagaan. (Ni prinsip abang sulungku sebenarnya)

Aku pernah berurusan dan handle kak Wardina safiyyah (kak dina) masa trip dia ke Korea tahun 2013, blogger famos amos( Kak suraya sulatin), orang-orang berkepentingan (VIP) (nama kena hide la privasi diorang), CEO company besar, engineer-engineer dari Petronas, Simedarby, lecturer, pernah berurusan dengan CEO Bella Ammara (Kak belle & Abg khalif) untuk perjumpaan di Itaewon, bukan trip Korea ye. Dan ramai lagi rakyat Malaysiaku yang tercinta.

Tapi, rupanya aku diuji kali terakhir sebelum aku meninggalkan Korea.

Dulu, semasa aku kenal usrah dan sebelum aku ditarbiyyah ISMA, aku ialah orang yang jenis SUKA MEMPERLI, MENGATA PERIBADI ORANG di alam social, terutamanya TWITTER. Tak puas hati, terus komen di twitter. Sikap yang tidak husnuzon, sikap yang tidak tabayyun aku sebelum aku betul-betul disapa tarbiyyah ISMA.

Di dalam ISMA, aku diajar mengenai husnuzon(bersangka baik), tabayyun (kepastian sahih dalam sesuatu perkara), redha dalam sesuatu ujian yang menimpa.

Eh tiba-tiba promote ISMA pulok.?

Okay okay nak cerita.

24 Februari 2016, ialah tarikh konvokesyen aku dan family aku turut sama meraikan hari besar aku di Korea.

Pada hari tersebut juga ialah hari ketibaan customer aku ke  Korea.

Around jam 5 petang camtu, aku dapat mesej dari dia marah-marah pasal trip ini. Semuanya salah aku. Dari A-Z..

Aku recheck balik mesej dan scroll semua dari first chatting kami, dan aku bagi mak aku baca mesej tu.

Mak cakap ini salah faham bukan salah aku 100%.

Mak mesti nak sebelahkan anak, kan?

Aku explain kat dia, minta maaf semua tapi semua ended up semuanya salah aku. Salah aku dimatanya.

Family ada bersama-sama aku, aku baru lepas habis majlis konvo, terus mood spoil. Aku sedih, aku tahan je nak nangis depan mak. Kalau aku nangis dan tunjuk aku sedih, orang tua lagi rasa kan? =//

Sampai di tempat kami menyewa, aku minta izin ke bilik untuk solat Asar, dan aku menangis sepuas-puasnya.

Aku menangis sebab apa.?

Sebab dia hina aku, dia cerita lain di FB dia, dia kutuk aku kaw-kaw punya. Seolah-olah aku tak amanah, aku tak jujur, aku MENIPU dalam perniagaan. Ini pantang sungguh.

Aku tak puas hati, aku printscreen semua mesej dan hantar kepada rakan rapat yakni akhawat.

Respons mereka sama. Agak meyakinkan yang ini bukanlah salah dari aku 100%. Yang penting, aku tidak seperti yang dia tulis dalam status dia.


The next day, aku dapat tahu rupanya dia ialah seorang “BILLIONAIRE” di Malaysia.

p/s: Hiperbola je ni.

Wow. Billionaire…

Aku recheck balik semua mesej sampai aku jumpa, pertanyaanku kepada dia,

“ Nak pakej bajet ke camne?”

“Pakej bajet-bajet je”------jawapan si dia si billionaire J

Aku tunjuk kat mak, mak senyum saje.. (aku tak tunjuk status fb dia, takut mak naik hangin hehehe)

Wow.

If you’re such a billionaire, let me know.

Let me know that you’re such a rich kid.

Let me know so that I can book THE MOST EXPENSIVE HOTEL, THE MOST EXPENSIVE LIMOUSINE, THE MOST EXPENSIVE RED CARPET EVEN THE MOST EXPENSIVE FOOD EVENTHO SINI SUSAH KOT NAK CARI MAKANAN HALAL SEBAB TU MAKAN IKAN SAYUR SOKMO

Bila customer cakap nak bajet, aku memang ada bajet sendiri, setiap orang ada bajet tersendiri per head.

Rupa-rupanya,

Bila scroll semua status dia, dia ialah seorang kanak-kanak.


Peace… J

p/s: untuk awak, saya tak simpan dendam langsung cumanya 1 pesan, udah udah ler mencipta dan menambah perisa dalam status. Jaga privasi as a women, as a Muslimah.

Walaupun aku dah bersara dan pulang balik ke Malaysia, travel masih berjalan seperti biasa, cumanya soalan untuk customer aku dah ubah sikit

“Nak pakej BAJET ke pakej BILLIONAIRE?”



Satu pesanan dan taujihat terbaik aku dapat daripada murobbiku;

This is the beginning. Inilah permulaan untuk aku berurusan dengan ramai manusia. Daie itu makananya ialah mad'u (manusia). Permulaan yang umur semakin dewasa, masalah bukan lagi masalah pasal pelajaran, tapi masalah dengan orang. Masalah dengan orang yang mempunyai pelbagai warna dan versi hati.


Rindulah, awak langit sonata




Moga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment