Sunday, August 25, 2019

Umrah Pertama di bulan Ramadhan (Bahagian 2)

Assalamualaikum #gaiss

Bahagian 2 ini nak cerita persediaan sebelum berangkat ke umrah dan beberapa perkara yang jemaah wanita kena take note sebab kita kan special case sikit berbanding jemaah lelaki.

Seperti persediaan untuk ke Negara-negara lain, kita mesti ada check list item kan bila kita nak berkunjung ke Negara yang kita tak pernah pergi. Tapi yang bezanya, untuk umrah ni, ianya bukan sekadar “melancong” ke luar Negara semata-mata, tapi ianya adalah pergi yang untuk mendapatkan sesuatu, iaitu keampunan daripada Allah SWT dan sudah tentulah untuk nak mendapatkan umrah yang mabrur.

Untuk check list item, aku rujuk 100% satu blog ini, (link) sebab sangat-sangat membantu urusan aku menyediakan barang-barang sebab tak pernah jejak kaki ke sana. Terima kasih daun keladi tuan punya blog!

Cumanya, sebab terlalu “perfectionist” , aku ter”over” bawa barang pulak. Contohnya, payung sebab sana musim panas kan, aku sediakan 4 payung sebab kami berempat kan. Padahal tak pernah guna pun sepanjang di sana lol Menambahkan berat beg adalah.

Contoh barang yang tak patut bawa seterusnya ialah jubah-jubah yang terlalu colorful sebab kat sana last-last asyik pakai abaya hitam sahaja the whole days for 14 days. Same goes to all the colorful shawls yang kita biasa pakai di Malaysia, kat sana hari-hari pakai telekung dan abaya hitam serta shawl/tudung hitam. Mak dah pernah buat Haji dan pernah buat umrah sebelum ini, jadi dia dah nasihatkan aku bawa abaya satu je dari KL dan boleh beli kat sana, aku ni jenis tak dengar kata pulok bawa banyak abaya. Haha last-last kat Madinah ended up beli abaya lagi dan lagi, sampai tak muat luggage. Ikutkan hati nak beli banyak lagi sebab lawa dan murah, tapi luggage nak isi benda-benda penting lain.

Contoh teladan yang patut diikut ialah ayah aku. Dia bawa 1 jubah dan pakai jubah sama sahaja. Sebab dia dah ada misi dan visi lain nak isi apa dalam luggage dia, segala jenis cenderamata dan cenderahati di Madinah dan Mekah dia belikan untuk orang-orang kampung.

So gais take note, bawa 1 jubah dan beberapa shawl sahaja ya. Shawl gelap better, aku personally prefer shawl or tudung yang hitam lah sebab abaya semua hitam kan. If bawa 1 abaya, chance untuk shopping lebih tu lagi cerah ok!

Lagi satu, jangan jadi macam adik aku siap bawa laptop sebab masa tu dia study week. Kekonon nak study lah, buat assignment lah, last-last laptop last buka di KL dan buka balik di KL juga. Serius takde masa langsung nak fikir, sembang pasal dunia, nak iron tudung pun takde masa ok. Sebab apa? Sebab kat sana, kau fikir nak sempurnakan solat, nak sempurnakan umrah, nak cepat-cepat ke masjid, nak berebut tempat solat depan Kaabah, dah takde benda nak fikir benda lain. Mungkin sebab masa kami sampai di sana ialah waktu peak Ramadhan, iaitu 23 Ramadhan di Madinah, dan 26 Ramadhan di Mekah.

Seterusnya ialah persediaan kita jemaah wanita. Yang paling ditakutkan ialah jika tak boleh solat (period) semasa buat umrah. Kalau uzur, kiranya kita tak boleh buat umrah langsung.

Nak dijadikan cerita, aku pun ada masalah juga dengan benda tersebut, walhal sebelum-sebelum ni tak pernah ada masalah pun. Mungkin ujian juga, nak tengok tahap aku mampu bersangka baik atau tidak.

27 Mei ialah tarikh kami semua berangkat ke Madinah, jika diikutkan kiraan biasa tarikh tu kiranya aku hujung-hujung tak boleh solat lah. Tapi Allah uji, aku lewat period almost 1 week camtu. Tapi simptoms sakit pinggang, sakit belakang, moody, penat the whole badan dah ada. A week before berangkat tu, aku sakit pulak. Dalam 1 week, dua kali aku MC. Rasa bersalah dekat team sebab dahlah cuti raya lama, MC pula banyak. Masa tu memang rasa tak sihat, the whole body is not functioning well, sebab lambat period tu. Tiap kali pergi klinik consult dengan doctor kenapa period lambat, ditambah pulak risau kalau period di Madinah dan paling risau kalau kat Mekah :/ Aku minta ubat hormone untuk lambatkan period semua tu tapi doctor tak galakkan sebab tarikh nak berangkat dah dekat, doctor bagitahu biasanya dia akan advice patient ambil ubat at least 1 month before. Dua klinik berbeza dan dua doctor berbeza aku minta advice nak ambil ubat hormone lewatkan period tapi dua-dua tak advice sebab dah terlewat dan takut akan beri kesan yang lama pula. Maka berhuhu la aku nak tunggu kedatangan “ia”.

Aku berangkat ke Madinah hari Isnin tengahari, dan Alhamdulillah makanya hari ditunggu-tunggu pun tiba. Hari Jumaat petang macam tu, akhirnya “ia” selamat tiba. Ditakdirkan keesokan hari (Sabtu dan Ahad), aku ada kelas part time masters. Memang bye-bye  lah jawapnya. “period pain” is real gais. The whole day Sabtu tu aku cancel kelas, cancel pergi beli barang-barang, dan tidur di rumah sahaja, sebab nak sihat optimum sepanjang berada di Tanah Suci.

Mak ayah sampai di KL hari ahad malam tu, dan kami iftar sama-sama di hotel. Aku book Tune Hotel yang tepi klia2 tu, dan kami stay di quadroom yang  Alhamdulillah sangat selesa dan luas untuk kami berempat. First time pengalaman kami di Tune Hotel dan sangat sesuai dengan harga. Untuk siapa-siapa yang tak nak rush dengan flight awal, boleh book tune hotel. Sahur juga disediakan di hotel ini, review from my parents 5 star!

Isnin (27 Mei) ialah hari yang dinanti-nantikan. Kami berempat tiba di airport jam 9pagi untuk urusan tiket dan luggage walaupun flight kami pada jam 1.30 petang. Masyallah, ramai rupanya yang 1 flight dengan kami di sana, ada pelbagai ejen juga yang menguruskan jemaah masing-masing. Pakej kami diuruskan oleh Yaskin Travel, tapi kami ikut itinerary dan semua perjalanan kami sepanjang di Tanah Suci di bawah penyeliaan Andalusia T&T.  Selepas urusan tiket dan beg selesai, kami diberikan taklimat oleh Pengurusan Andalusia T&T di depan kiosk Tabung haji berhadapan McD.

Haa, ni lagi 1 nak story mory. Please tukar duit ringgit ke riyal awal-awal ya gais.
Aku memang dah tukar awal-awal lagi sebelum ke airport lagi, masalahnya mak, ayah dan adik belum tukar duit mereka dan terpaksalah tukar di airport. Masyallah, nilai matawang di airport faham-faham lah. Mahaiiii benauuuuu. Dahlah banyak bank yang kehabisan duit riyal, nasib baik ada 1 bank tu masih ada huhu

So, gaiss please take note jangan tukar duit di Airport! Tukar siap-siap di tempat anda, elakkan tukar di KLIA.

Okay done, snap 1 2  gambar dan kami ready masuk ke balai perlepasan.

Flight kami ialah penerbangan khas ke Mekah/Madinah iaitu AMAL Malaysia Airlines. Suka sangat flight ni dah la besar airbus A380, tak rasa gegar langsung (jakun kejap), lepastu semua Islamik lah. Yang paling ketara ialah stewardess la of course, macam haji hajjah dah. Masuk flight je, kedengaran takbir “labbaikallahummalabbaik”, azan live dalam flight, tazkirah live dalam flight, ada entertainment islamik juga, ada bacaan doa perjalanan, dan semuanya memang 100 suka sangat flight ni. Can we have this not only for Umrah/Hajj? At least outfit for stewardess, cantik je pakai macam tu.

Maka bermulalah pelayaran kami dari KL-Madinah selama 8jam 45minit. For me, I was completely okay with long haul flight sebab dah biasa naik flight jauh ke Jeju for 6 hours, pernah ke Turki for almost 10hours. I thought and confident (terlebih confident) that I will be okay throughout the flight. Tapi malangnya konfiden ku itu hanya bertahan selama 4-5 jam mungkin, masuk ke 5 jam perjalanan (halfway journey), aku start loya dan pening sangat-sangat. Muntah muntah (tak ingat for how many times, yang sure lebih dari 5kali), sampai badan completely lembik dan fatigue. Even sampai di Airport Madinah pun still muntah dalam toilet, sampaikan dah tak keluar apa-apa. Keluar kuning, hijau semualah. First time in my life muntah seteruk itu. Dengan tiba-tiba kuasa Allah, Dia nak bagi sihat dan Dia nak bagi sakit. Kebetulan masa tu memang tak boleh puasa, makan ubat pun tak jalan juga masa dalam flight tu. Minum air muntah, makan ubat muntah, makan roti pun muntah. Huhu (mungkin ini la kot muntah yang morning sickness tu eh?)

Masa tu sambil muntah sambil nangis sebab sakit kot. Pening sangat kepala masa dalam flight padahal flight tu very smooth, no turbulence at all.

Sampai Madinah Airport, tepat-tepat waktu Azan Maghrib di sana, ramai jemaah yang tak buka puasa lagi dalam flight dan kiranya mereka puasa almost 19 jam lah. Kami bertolak jam 1.30pm (waktu Malaysia), dan sampai jam 7pm(ish) (12am waktu Madinah). Selesai urusan Imigresen di Madinah Airport, kami semua duduk bersila di atas lantai dan makan nasi yang dibungkus oleh pengurusan MAS.

Selesai makan(berbuka puasa), dan urusan ambil beg terus bergerak ke bas nombor 8. Dari Madinah Airport ke Hotel pula ambil masa dalam 20-30minit. Sampai di hotel, dapat kunci bilik terus zzzzz padahal baru jam 9pm (waktu Malaysia 2am). Kami berempat sampai terus tidur tak sedar apa. Hahaha jetlag is real okay. Sedar-sedar almost nak Subuh dah. Semua kalut nak sahur pulak.

Ok, nanti sambung lagi Hari Pertama di Madinah, dan perjalanan kami di Kota Madinah al Munawwarah.

Semoga bermanfaat!

1 comment:

1. tak payah tukar duit kat airport sebab rate rendah sangat.Dekat Madinah dan mekah ada banyak pilihan money changer untuk buat penukaran.