Sunday, January 24, 2016

Jejak al Fateh: Pelukan di Kota Konstantinopel


Assalamuaalaikum.


Alhamdulillah, selepas hampir lebih 5 jam menanti si dia mengambil ku di airport, aku menggunakan peluang untuk meng”screen” orang-orang Turki. Hehe

Akhirnya, penantian demi penantian Allah takdirkan juga jasad kami bertemu di bumi dan tanah penuh barakah ini, tanah Islambol (dahulunya), atau nama kini Istanbul. Masyaallah terlalu dan sangat-sangat gembira dapat bertemu kakak kesayangan (bukanlah kakak dari ibu dan bapa yang sama, tetapi kakak yakni dari akidah yang sama).

\

Pelukan erat di saksikan budak perempuan comel, dia mungkin terkedu melihatkan aksi kami di tengah-tengah airport.

Waktu kami beraksi selfie pun, dia join sekali. So cute.

Masyaallah, kak iffah boleh cakap bahasa Turki macam air dengan family budak perempuan tadi.

Aku? Memang sepatah pun tidak faham.

Perasaan macam nil ah yang dirasai pelancong datang ke Korea agaknya.

Sini, semua dalam bahasa Turki, sangat-sangat jarang nak jumpa bahasa Inggeris.

Ok lah, selepas tu terus unni ajak lunch di IKEA.

Cuba teka makan apa.?

Meatball IKEA,



Kat Malaysia pun tak pernah makan. Alih-alih makan di Turkiyye.

Amboi amboiiii…

Dari Airport ke IKEA, kami menggunakan subway (sama seperti di Korea dan Malaysia), menggunkan T-money juga, cumanya di sini agak mahal.

Sekali naik Subway- 2 lira.

Lebih kurang macam KTM

On the way to IKEA, kami di sapa oleh ramai rakyat Turki, walaupun mereka langusng tidak boleh berbahasa Inggeris, ada yang menyapa dengan memberi salam, ramai yang melemparkan senyuman kepada ku.

Dalam ramai-ramai rakyat Turki, mereka meneka dengan tepat kami daripada Malaysia.

"Malezya?" tanya mereka.

Terkejut dalam banyak-banyak negara di dunia, mereka meneka dengan betul dan tepat.

Di Korea sekalipun, amat jarang nak jumpa yang dapat teka dengan betul walhal Korea lagi dekat dengan Malaysia.. 


Mungkin rasa terlalu biasa dengan keadaan di Korea yang “no care each other”, “you’re foreigner, DIY”. Aku pada mulanya agak kekok untuk melemparkan senyuman kepada rakyat Turki. Selepas lama dan berasa sangat diterima di sini, aku mula senyum kepada mereka, dan yang happy sekali ialah mereka membalas senyuman.


Okay, bercerita mengenai rakyat Turki masih awal, aku pun baru 1 hari sahaja di sini. Setakat ini, aku rasa sangat-sangat di terima sebagai pelancong di sini. Hehe

Cuma 1 sahaja, mereka (lelaki dan perempuan), masyaallah harus (suka hati letak hukum) pakai niqab… Pleeasee

Semua nya perfecto!

Natural perfection.

Tak tahu nak cakap apo dah.

Aku tengok sahaja gelagat mereka di dalam subway, cantik sangat subhanallah..

Kak iffah cakap di universitinya,

Justin bieber, (ni je yang sempat ingat), ke Britney spears ke semua ada.

Yang bezanya, ialah orang Turki ni “mat salleh dan minah salleh versi Islam”

Aku cakap kat kak iffah,

“rasa kecikkk je duk sini, semua cantik dan handsome..malu nak pandang rasenya”..


Tahu kak iffah cakap apa..?

“takpe, orang Turki ni tak racist. Diorang tak kisah cantik ke handsome, diorang lain dari Korea.”

Aku.. Lega sikit…..

Sampai di IKEA, ku perasan ramai mata-mata memandang kami dan melemparkan senyuman mesra. Gituu.

So, aku order meatball dan dia order grilled chicken.


First meal in Istanbul





Kami makan dan bersembang tak banyak sangat, sebab kepenatan.


Konstantinopale-Islambul-Istanbul

Aku masih teringat dan terngiang-ngiang petikan di dalam novel Al fateh, mengenai kota ini.

“Sekiranya dunia ini sebuah Negara, Konstantinopel inilah yang paling layak menjadi ibu negaranya.”- Maharaja Konstantine.

Masyaallah, cuba bayangkan pada zaman dahulu kala,

Turki semuanya ditakluk di bawah pemerintahan Uthmaniyyah, KECUALI Konstantinopel(Istanbul).

Betapa agungnya Istanbul ini di mata Maharaja Rom dan juga pejuang-pejuang Islam itu sendiri.

Istimewanya Konstantinopel ini ialah ada satu selat, Selat Bosphorus, yang memisahakan di antara benua Asia dan Eropah itu sendiri.

Istanbul Asia, dan Istanbul Eropah.

Ya, dan aku melalui nya. Aku melintasi Selat Bosphorus dan mampu melihatnya dari dalam bas.

Sebuah sejarah hebat empayar Islam yang terbina sejak 1453 tahun yang lepas.

Penaklukan Islam yang begitu hebat, berbekalkan hadis Rasulullah SAW sebagai pembakar semangat, akhirnya tumpah juga kekebalan Kerajaan hebat empayar Rom. Allahu Akbar.!


Selat Bosphorus
                                            Sempat tangkap gambar dari dalam bas.



"Welcome to Asia"

Habis makan, kami terus bertolak ke kampus kak iffah, di Sakarya.

Sakarya ke Istanbul, 2 jam perjalanan naik bas.

Kalau di Korea, lebih kurang Jaechon-Seoul.









Dan memang Sakarya kawasan luar Bandar, tetapi subhanallah terkedu bila sampai..


Salji tebal.. menjemput kehadiranku.



Unni :)


Cakap kat k iffah,
“ni baru oversea”

Apa yang menarik sepanjang perjalanan menaiki bas ialah servis tip top.!

Ala-ala Turkish Airlines,
Staff tersebut serve kami, air mineral, kopi/tea, jus/cola.

Nasib takde kebab je.

Di dalam perjalanan, aku sangat-sangat terpesona dengan keindahan bumi Turki ini. Tetapi untuk mengatakan sudah jatuh cinta, masih terlalu awal.. hehe

Sesampai di asrama kampus, aku di bawa ke bilik kak iffah.

Sangat berbeza dengan asrama ku di Korea, sebab sini semuanya perempuan Islam, dan makanan sangat sedap dan Halal.

Yang paling best, pelajar di sini begitu mengalukan aku, walaupun aku langsung tidak faham mereka bercakap apa, tetapi selepas di translate, semuanya mengucapkan “Selamat Datang” kepadaku.

Niat awal kak iffah mahu seludup aku ke asrama ini dan tinggal 1 malam sahaja, tetapi selepas di fikir kan, kami setuju untuk aku bayar penginapan di asrama ini.

So that, boleh dapat pakej makan malam.!






Sama juga di tempat lain, saat aku menjejak masuk ke dewan makan semua mengucapkan selamat datang dan aku dilayan mesra.

Ada yang dari Syria, Palestin, Zimbawwe, dan bermacam lagi.

Jam baru menunjukkan pukul 7 malam waktu Turki ketika kami habis dinner.

Dan di luar tengah salji yang sangat lebat, dan tebal.

Cumanya, perasaan mengantuk dan penat yang membantutkan semuanya. Cehh

So, kami decide untuk berehat dan rehatkan badan untuk meniti hari seterusnya.

Tanya kak iffah,

“Dah jatuh cinta dengan Turki.?”

Jawabku,

“Sabar… Masih mencari-cari.”



25 Januari 2016
8pagi

Sakarya, Turki

1 comment:

  1. x sabar nak tunggu next n3..i can feel ur journey..wah di korea and istanbul x lepas dari snow kan...

    ReplyDelete