Saturday, January 9, 2016

TWO THREE JOBS

2015.

The beautiful year.

Assalamualaikum wbt.

Apa 2015 telah buat pada anda semua.?

Pada saya, terrrrrlalu banyak kenangan dan memori indah dilakarkan di sini.

Disebabkan 2015 ialah tahun terrakhir, maka memang saya tekad nak buat ALL OUT semua!
Alhamdulillah, sedikit sebanyak saya merasa saya berjaya buat the best in the field that i want!




1. Tanggungjawab sebagai pelajar
All out belajar betul-betul, peluang terakhir (mungkin) belajar percuma tanpa keluarkan sesen duit.
EH, sebelum ni pun belajar juga :p



2. Tanggungjawab sebagai Daie
Daie bunyi macam besar kan, tapi sebenarnya tak berat (yeke?), buat betul-betul, enjoy insyaallah rasa sangat-sangat best. Ditambah dengan sekeliling yang masyallah hebat.

Saya perasan tahun 2015 memang satu tahun yang sangat-sangat sibuk, saya tiada masa pun untuk buat benda-benda yang menyeleweng dari posisi sebenar saya.

Sekarang ni, tengah heboh berkenaan kenyataan Menteri berkaitan buat 2,3 kerja dalam satu tempoh masa. Sebenarnya, saya mengalami benda ni(2,3 kerja) pada zaman universiti. It was indeed busiest, but give me calm. Saya belajar banyak benda bila kita sibuk. Saya dapat banyak manfaat daripada kesibukan saya.

Sebagai contoh, saya pelajar univerisit terlibat dengan organisasi pelajar di sini, dan juga terlibat dengan usrah, setiap minggu saya ialah diperuntukkan untuk usrah ataupun program-program berkaitan. Jadinya, 5 hari waktu bersekolah memang saya sangat-sangat maksimumkan, saya bahagikan masa antara belajar juga berbisnes. (sempat haaaa).

Ye, sempat!

Kehidupan di universiti memang sangat sibuk, tapi banyak masa juga yang kita ada. kan?

Kita kena pandai untuk susun jadual perjalanan setiap sem, walaupun setiap hari ada kelas tapi make sure kelas tidak sepadat supaya kita ada masa untuk merancang perjalanan kehidupan yang lain.

Contoh kedua, jadual sem lepas saya (Fall 2015), saya ada kelas setiap hari (Isnin sehingga Jumaat), manakala Sabtu Ahad pula ialah waktu untuk organisasi dan usrah.

Mana saya ambil masa untuk sempat menjual tudung (Sonata.Hijab) dan TNT?

Secara jujurnya, sem lepas adalah sem paling sibuk dengan group projek bersama-sama orang Korea. Saya ada 4 group project! Bila masa nak meeting group, nak meeting tarbiyyah dan sebagainya?

So, apa saya buat ialah:


1. Sediakan PLANNER

Saya ini orangnya agak skema sikit, mungkin nampak pakai iphone bagai tapi saya kureng berkenan menulis segalam reminder and to-do-list dalam fon. So, semua benda yang saya nak buat, akan buat saya tulis dalam planner yang ada siap kalendar dan tarikh.


2. PRIORITY

Letakkan priority kita di mana.
Sudah tentulah pelajar tajaan harus meletakkan PRIORITY BELAJAR di tempat paling paling ATAS.
Tetapi, dakwah dan tarbiyyah bukan No.2.
Selarikan antara kedua-duanya, seimbangkan.

Contoh: Saya biasanya dah warning awal-awal group members, yang sila jangan ganggu saya pada 2 hari sahaja (Sabtu dan Ahad). Saya free bila-bila masa pada hari sekolah sahaja. Kita yang kena letakkan syarat kepada mereka. Kita berbeza dari mereka, kita ada agenda. Kita bukan seperti pelajar biasa yang lain. Kita LUAR BIASA!

Paling terakhir, barulah priority business.

Bila saya tiada apa nak buat, barulah saya akan update IG dan pergi cari stok tudung untuk dijual :D

Seperti TNT juga, biasanya saya ialah orang yang manage, dapat sedikit sebanyak untung dari situ.
Kadang dapat rugi pun ada.

Orang selalu nampak, so-called Boss ni orang yang senang lenang. Hakikatnya, yang digelar "boss" ni lagi kesempitan duit daripada pekerja-pekerja.

Terlalu banyak yang berlaku,
sampaikan saya tiada pilihan terpaksa membanting tulang (ya allah overnya), bekerja selepas habis kelas. (Selasa dan Khamis saya hanya ada satu jam kelas sahaja)
Kelas habis jam 10.15, saya akan berlari menaiki bas, subway ke Seoul untuk bekerja.
Penat memang penat, saya tiada pilihan.
Ini terjadi bila mana saya tiada duit untuk mengupah student lain membayar gaji mereka.
Pernah juga terjadi saya terpaksa bekerja Free of charges 2 3 kali atas sebab yang sama.

Inilah erti kata "boss" yang sebenar.

So, saya berani menyahut cabaran Menteri tersebut untuk bekerja lebih sebab saya dah alaminya, and it was fun!


3. BIAH dan SAHABAT

Waktu-waktu paling genting ialah saya bersyukur memiliki persekitaran dan sahabat yang membantu. Atau dalam kata lainnya, ialah akhawat (sister) yang senantiasa ada walau susah mahupun senang. Samada di sini, mahupun di lain-lain negara.

Bila mana saya buntu, bermasalah, mesej sahaja akhawat. Ataupun jumpa sahaja akhawat, hati yang gundah gulana pasti akan tenang dan damai. Kuasa ukhuwwah berasaskan aqidah.


Kesimpulannya, cuba hidup luar dari kebiasaaan.

Kita cuba buat benda yang agak ganjil pada mata orang, namun asalkan ianya tidak bercanggah dengan agama kita, maksimumkan ia dan cuba yang paling terbaik!

1 kerja, 2 kerja, 3 kerja jika kita buat dengan seikhlas hati, pasti keberkatan itu datang.


Moga bermanfaat.



No comments:

Post a Comment